maandag 12 januari 2015

Pendelen met de velomobiel

't Witje wordt in hoofdzaak gebruikt om te pendelen van en naar het werk. Inmiddels staan er meer dan 5600 km op teller, in mei heb ik de velomobiel twee jaar dus spectaculair kan je dat natuurlijk niet noemen.

De Strada is een velomobiel die redelijk wendbaar is waardoor ik goed door het verkeer kom. Maar het is vooral genieten van een lange rechte baan... licht bergaf.

Mijn pendelweg heeft enkele van die lange stukken zoals de Brugsesteenweg en de Mandellaan in Roeselare. Daar kan je lekker doorfietsen. Op de Mandelaan heb je wel wat meer verkeerslichten en lukt altijd om ervoor te moeten stoppen. Deze week dinsdagavond heb ik telkens een fietser voorbijgestoken aan het ene rode licht die mij dan doodleuk opnieuw voorbij stak aan de volgende lichten tot tweemaal toe.

Op mijn weg gaat het ook een paar keer licht bergop. Mijn traject begint 's morgens rond 06:30 aan mijn appartement in de Stegelstraat te Lichtervelde. Ik duik met 't Witje het Mollegat onder de spoorweg in naar beneden en naar boven uit de tunnel, maar kan hier genoeg vaart maken zodat je geen last hebt van bergop rijden. Uit de tunnel 180 graden naar links draaien en de weg volgen rechts het Hazelstraatje in. Hier is het een stuk vals plat en dan naar beneden naar de N35 Koolskampstraat. Dit is een drukke weg. Ik moet hier oversteken om rechtdoor de Hazelstraat te vervolgen. De velomobiel past netjes tussen de paaltjes van de fietsoversteek, auto's van rechtdoor of van links komende kunnen niet in deze richting de Hazelstraat in.
In het tweede stuk van de Hazelstraat is er weer wat vals plat om dan tot aan de N32 Brugsesteenweg weer comfortabel naar beneden te rijden.
Ik sla dan rechtsaf de Brugsesteenweg in en neem het ruime rechte fietspad dat eerst vals plat naar Gits en in Gits lichte bergop tot aan de lichten. Dan gaat het licht bergaf tot aan het rondpunt met de Rijksweg, hier heb ik mijn persoonlijke record eens gehaald van over de 60 per uur. Voor het rondpunt neem ik 's morgens bij weinig verkeer de rijweg en rijd zo over het rondpunt en blijf de rijweg volgen tot aan het rondpunt begin van het mammoetcenter na dit tweede rondpunt zwier ik de velomobiel opnieuw op het langs liggende fietspad. Het rondpunt met de Koning Leopold III-laan kom ik opnieuw de rijbaan op, ik vind het veiliger om op de rijbaan te rijden op een rondpunt dan om telkens vanop het fietspad het autoverkeer te moeten kruisen, gaat ook vlotter natuurlijk. De velomobiel is niet gemaakt om telkens weer te moeten optrekken. Verder rechtdoor gereden kom ik in de Mandellaan terecht, deze is redelijk vlak maar het fietspad is er in minder goede staat, toch voor een velomobiel die liever mooie geasfalteerde weg onder de wielen heeft. Dankzij de Risse achtervering heb ik weinig last van deze wat mindere wegconditie maar de standaard veerpoten vooraan zijn toch eerder berekend op de betere Nederlandse kwaliteit van de fietspaden. De Bruanebrug over de vaart is dan weer wat omhoog maar ook deze valt nog wel mee en what goes up most go down. Eind de Mandellaan moet ik rechts over de spoorweg en rijd ik om Rumbeke. Je mag met een velomobiel niet tegen het verkeer inrijden in een éénrichtingsstraat, dus ik moet om en weer omhoog. De kerk van Rumbeke voorbij weer licht dalen en vaart halen en dan rechts en nog eens rechts om dan links de Kwadestraat in te rijden waar het weer wat bergop gaat tot voorbij het kerkhof. De kwadestraat is ook een lang stuk ideaal voor een velomobiel je kan er goed op snelheid komen. En dan kom ik aan op mijn werk zo rond iets over 07:00.
De 15 km zit er dan op. Nog even binnenrijden in de kelder van het gebouw, en wat dan heerlijk is tegenover een gewone fiets...je kan nog wat blijven liggen. Zadelpijn en last van de polsen ik weet niet meer wat dat is. Was het nu wind tegen of mee, ik zou twijfelen. Na een douche ben ik klaar voor de dag.

's Avonds is mijn terugweg niet dezelfde als 's morgens, ik keer terug over Beveren en draai aan  het rondpunt aan de kerk links in en rijd dan binnendoor en langs de Huweinsbossen waar het echt flink naar omhoog gaat, een echte kuitenbijter. Geen snelheidsrecords hier, amper 15 km per uur, als het een goede dag is misschien 18, ..had ik nu maar wat extra elektrische power... Maar daarna zoef ik bergaf tot aan de Stegelstraat die ik links indraai en na nog wat rustige landbouwweg kom ik opnieuw aan de N35 Koolskampstraat. Oversteken en ik ben bijna thuis.
De kelder van mijn appartement in en nagenieten van weer een dag gereden, mijn gezonde beweging gehad en een gezellige avond tegemoet.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Rudi, ik miste een kaart, maar met Google maps is het allemaal prima terug te vinden. Waar komt de naam van je fiets vandaan? Cafe 't Wit Paard?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Wilco, Erg bedankt dat je mijn blog wil lezen. Google maps is inderdaad top. De naam komt voort van de de witte Peugeot 106 die de eveneens witte Strada nu vervangt. We hadden toen 2 auto's en mijn dochter noemde de Peugeot altijd 't witje. Wie weet opent er ooit iemand een Café De Witte banaan, en komt er een wit paard voorbij....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Rudi,

    Leuke beschrijving van je woon-werk-verkeer route.
    Ik was helemaal aan het meefietsen :-)

    Groets, Wim

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel om mijn blog te lezen en een reactie achter te laten. Ik waardeer dit ten zeerste. Vriendelijke groet, Rudi