dinsdag 13 januari 2015

Door de wind, door de regen

Ik word wakker. De wind huilt langs het raam, straks weer werken.  Het regent, maar niet te hard.
Ochtend ritueel....

winterbanden maken een zoemend geluid
Ik kom in de kelder plaats mijn badge en sleutels in de handige vakjes van de velomobiel tas, klap de ligstoel naar voren en stop mijn kabas achter het stoeltje in de staart. Stuurtje achter het dashbord weghalen, rem afzetten en we  zijn weg. De winterbanden maken een zoemend geluid over de betonnen vloer in de ondergrondse parking.
Ik duw 't Witje omhoog langs de te steile helling uit de kelder.

schuimkraag of niet..
De wind valt beter mee dan verwacht. De regen echter stelt mij voor een dilemma, schuimkraag of niet?  Met schuimkraag minder nat door de regen maar meer nat doordat de luchtstroming in de Strada veel minder is. Ik besluit om maar zonder te gaan rijden. Het is ook niet heel erg koud.

Onderweg kijk ik altijd even naar de vlaggen om te zien hoe de wind zit, de wind draait wat maar ik heb ze zowat rechtsvoor tegen als ik langs de Brugsesteenweg rijd, buiten een stevige zijwind heb ik eigenlijk van de wind heel weinig nadeel, aan de andere kant ook niet meer voordeel als het wind mee is. Ik noem de velomobiel dan ook wind neutraal. Het blijft constant regenen maar niet hard genoeg om toch maar de schuimkraag te plaatsen.

wat een geluk
De godganse dag heeft het geregend bij tijden heel hard, geen nood ik heb een kantoor job. Maar wanneer ik gedaan had met werken was het gestopt met regenen, wat een geluk..
Onderweg naar huis begon het steeds meer te regenen maar weer niet genoeg voor de kraag.
Toen ik 10 minuten thuis was begon het hard te regenen met flink wat ijzige hagel erdoor heen, lucky me....


6 opmerkingen:

  1. Hier vandaag gelukkig veel minder wind dan gisteren. Met 7 Beaufort moet ik maar niet meer doen. Wel heel veel regen, maar ik heb een kap. Wat een luxe..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, een kap...natuurlijk zit je dan wel droog, maar heb je geen problemen om het scherm proper te houden? Ik ben daar nog niet helemaal uit.

      Verwijderen
  2. In mijn laatste blogbericht heb ik een leuke fotoreeks met twee verschillende kappen.

    Er staan ook een paar leuke reacties onder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo,
    Even dacht ik dat je met je blog gestopt was... we hebben je vroeger al enkele keren gespot in beveren.
    Ik zie dat ik ook een deel van jouw reisroute afleg om naar het werk te gaan.De Bruggesteenweg neem ik vanaf de Rotsestraat tot aan het rondpunt in Gits.

    Ik heb geen prettige ervaringen aan het rijden met een schuimkap als het stevig regent... dan zie ik niks meer.Ik bestelde daarom een emvelomobiel-kap bij Etienne.
    Binnenkort wordt ze geleverd...

    Hopelijk komen we elkaar eens tegen.De mijne is ook een witte strada...

    Grtz

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Hans,

      Bedankt voor je reactie. Fijn je hier te ontmoeten. Wie weet zien we elkaar wel eens op een andere gelegenheid.
      Ik heb al gehoord dat er een witte velomobiel langs de vaart rijdt, ben jij dat?
      Er zijn inderdaad nog meer mensen die een velomobielkap maken, emvelomobiel is daar één van maar ook Rikkie, http://www.rikkie-fotografie.be/81.htm, heeft er mooi exemplaar van gemaakt. Ik heb geen ervaring met kappen buiten die van de WAW toen ik aan het testen was en die leveren ze er meteen bij. Rijden in de regen is vervelend. Maar een kap beslaat langs binnen en je kan er niet bij langs buiten.
      Ik zou het tof vinden als je jou ervaring met de kap wilt delen.


      Groeten,
      Rudi

      Verwijderen
  4. Dag Rudi,
    Op zondag voormiddag ga ik meestal een rit van om en bij de 100 km rijden.Ik gebruik nogal veel het jaagpad langs de vaart om zo via Kortrijk,Menen en Comines richting Ieper te fietsen.En zo via de oude spoorweg naar Houthulst terug huiswaarts te rijden.
    Ik hou je met plezier op de hoogte van mijn ervaringen met mijn kap.
    Grtz Hans

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel om mijn blog te lezen en een reactie achter te laten. Ik waardeer dit ten zeerste. Vriendelijke groet, Rudi