zaterdag 9 januari 2016

Testritje Bafang

Elektrische ondersteuning

Verleden week kreeg ik mijn rekening voor het onderhoud van 't witje en een offerte voor de elektrische ondersteuning van Fietser.be. Aangezien de offerte redelijk wat aan de gepeperde kant lag in verhouding met wat ik op internet kon vinden aan prijzen betaald voor een Bafang, wou ik toch nog eerst eens verder zien.
Ik wist dat er hier in Lichtervelde ook iemand is die elektrische ondersteuning plaatst in fietsen. Dus ook daar maar eens gaan luisteren bij Wim, zo heet hij.

Woensdag belden we met elkaar. Het was eventjes uitleggen dat het over een velomobiel gaat.  Wim had al ligfietsen omgebouwd blijkbaar en ook al eens een driewieler maar nog geen velomobiel. Toen ik de kwaliteiten van de Bafangmotor aanhaalde bleek dat Wim toevallig ook dealer is van de Bafang en eigenlijk deze motor altijd als middenmotor gebruikt. Het werd nog interessanter toen bleek dat hij een meer normale prijs hanteert. Samen met het feit dat hij gewoon twee straten verder woont...sorry fietser.be.

Veel wind

We hadden dus afgesproken dat ik donderdagavond na mijn werk bij hem langs ging gaan. Bij droog weer zouden we een tochtje gaan doen dat weeral toevallig langs mijn woon-werkroute ligt met de flinke bergop aan de Huweinsbossen.
Donderdag was echter een vreselijke dag met regen en heel veel wind. Dus we stelden de testrit uit. We hebben dan wel eens bekeken hoe we de ombouw zouden kunnen doen. Eerst ging Wim de Strada de bovenkant eraf doen. Maar dat zag ik niet zo zitten, we zullen nu kijken om het langs de Flinstonegaten te fiksen. Nu is het zo dat mij fietsenmaker (hersteller) het al niet zo goed ziet zitten om aan een velomobiel te werken. Dat is dan vooral omdat alles langs de grond gebeurt gewone fietsenmakers zijn daarop niet voorzien.
Dus we gaan dus ook een systeem maken dat het gemakkelijker gaat maken om aan een velomobiel te werken.

De Bafang hoor je dus echt niet.

Gisteren was het wel weer mooi weer, wat frisjes maar droog en met een zonnetje. Dus even gebeld en ik mocht gaan voor een testrit met een omgebouwde fiets met een Bafang erin.
Een kleine uitleg hoe het werkt en we konden vertrekken. Het eerste wat mij opviel was dat het verzet heel hoog stond, maar dat mocht. En bij het vertrek werd ik na een kwartslag van de pedalen al gewaar dat de fiets mij begon te ondersteunen en de gewenste kracht bijleverde, de ondersteuning stond dan nog maar op 1 van 5. We reden het straatje door op stand 1 en voor mij was er meer ondersteuning voelbaar dan ik verwacht had. Bij het niet meer trappen valt de ondersteuning weg en krijg je een licht remmend gevoel, beetje zoals gas lossen in de auto. Zet al maar naar stand 2, zei Wim, toen we een andere straat inreden op weg naar waar we later de grote baan overstaken. Ik probeerde mij voor te stellen hoe het zou zijn met een Bafang in 't witje, bij het aanzetten is er wat kracht nodig maar de motor komt al snel ondersteunen waardoor je met een groter verzet kan rijden. Het zal nog wat uitzoeken worden hoe de beste verhoudingen te kiezen, stand van de ondersteuning en het verzet dus.
We komen aan de Huweinsbossen waar we eerst een stukje bergop hebben wat ik in stand 3 ga oprijden, wat een luxe voor de benen, ik geef nog kracht mee maar voel een duidelijk verlichting. Voor mij was er op dat moment al genoeg ondersteuning. Dan linksaf en langs de parking terug naar beneden richting spoorweg waar net voor de spoorweg linksaf gingen om dan aan het kapelletje de befaamde bergop te doen. Ik ga in stand 5 rijden en je voelt dat de motor hier meer moet werken, ik trap mee en de "berg" wordt al snel overwonnen. Dit gaat verschil uitmaken, hier zal de winst zitten, bij het bergop rijden. Het viel mij beter mee dan verwacht om met de ondersteuning van een Bafang te rijden. Ik had vroeger al eens met een ondersteuning in het achterwiel gereden maar daar kreeg je telkens de volle power ineens bij het aanzetten en op een "berg" had je al wat meer verlies en een zoemende motor. De Bafang hoor je dus echt niet. Bergaf gewoon laten lopen zonder trappen, dus zonder ondersteuning, de fiets liep over de 30 km/u in de lange bocht waar ik meestal met 't witje tegen of net over de 40 zit. Dit was dan wel een gewone damesfiets. Het eindje terug naar de grote baan zette ik ze in stand 0, geen ondersteuning. Ik had niet de indruk dat ik harder moest trappen dan met een gewone fiets. Natuurlijk ben ik niet meer gewend om nog met een gewone fiets te rijden. Het eindje terug naar het huis van Wim gefietst met ondersteuning. Ik kan dat wel gewend worden, zo wat ondersteuning.

10 opmerkingen:

  1. Uiteraard fietst dat echt wel heel erg gemakkelijk zo'n ondersteuning.

    Ik raad het iedereen die het medisch gezien niet nodig heeft echter wel af.

    Je lijf krijgt op deze manier veel minder de kans om conditie op te bouwen.
    Het wordt toch een beetje meefietsen met een motor en het is zeker geen serieuze training meer.

    Ik heb ook een tijdje met een trike met ondersteuning gereden. De reden was toen puur medisch. Ik ben echter een dolgelukkig mens dat ik nu alweer heel wat jaartjes gewoon echt zelf kan fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Wim. Inderdaad als fietsen de bedoeling is om te trainen of conditie op te bouwen dan is een ondersteuning niet aan te raden als het medisch niet nodig is. Voor mij echter is het de bedoeling om te pendelen woon-werk. Heel zeldzaam zal 't witje te zien zijn in het weekend. Vorig jaar reed ik bijna elke dag alleé ik heb 5310 km woon-werk gedaan maar dat kon meer geweest zijn omdat ik ze al bij al een 15-tal dagen heb moeten laten staan omdat het min of meer medisch niet kon. Men zegt ook dat je moet luisteren naar je lichaam, dat lijf van mij zegt, ik word ouder (bouwjaar '64) en mijn conditie bouwt niet meer zo snel op. Daarbij was ik vroeger ook nooit een topsporter. Die conditie en de mentale verbetering is wel een welgekomen neveneffect, net als de vele kilo's die weggebleven zijn. Nu moet eten voor dood om niet 'te mager' te komen. Conditie blijf je ook niet opbouwen, daar zijn grenzen aan. Anders was Eddy Merckx nog altijd de Tour aan het rijden.
      Een andere overweging is het feit dat de velomobiel met ondersteuning een ander voertuig wordt en nog beter inzetbaar zal worden. Waarbij dus ook een ander publiek aangesproken wordt. Een andere reden om ondersteuning te nemen, buiten medisch, is de route die genomen wordt. Toen ik over de lange mooie effen fietspaden in Nederland naar huis reed vanuit Dronten, was er geen haar op mijn hoofd die aan ondersteuning dacht. De dagelijkse klim aan de Huweinsbossen hebben dat gedacht stilaan veranderd, totdat ik ook last kreeg van de knieën. Ik heb hier lang over nagedacht want ik wou geen brommer gaan maken van 't witje en als de website van Fietser leest dan maken ze daar de grens tussen een velomobiel en een auto wel heel erg klein. Dus er is nu beslist om een Bafang te plaatsen die ondersteuning geeft op instelbare niveau's bv op stand 1 geeft hij maar 10% ondersteuning de rest doe je zelf nog. Dat zal op jou trike waarschijnlijk niet zo geweest zijn aangezien je het hebt over mee trappen. Er zal dus wel degelijk nog gefietst worden. Ook over de 25 km/u waar ik met ' witje meer dan de helft van de weg boven zit valt de motor uit en moet ik het zelf redden. Mijn kruissnelheid ligt tussen 28 en 35 op een open weg. Natuurlijk kan ik wel eens optrekken naar boven de 45, wat ik ook afgeleerd heb om dat elke dag te doen, maar soms kan je het niet laten. Dus daar komt geen ondersteuning aan te pas.
      Ondersteuning als start en klimhulp vind ik dus wel ok, en het breidt de mogelijkheden van een velomobiel verder uit. Het gevaar wordt dan wel dat de ontwikkeling in de richting van een auto kan gaan en dat kan dan weer niet de bedoeling zijn.

      Verwijderen
  2. Hoi Rudi,

    Wim heeft uiteraard gelijk, maar ik kan me heel goed vinden in jouw beweegredenen. Je bent natuurlijk zo oud als je je voelt, mijn bouwjaar is '60, en soms voel ik me nog 30, soms ook wel eens 100, vooral als ik nachtdiensten achter de rug heb......
    Wat dat klimmen betreft heb je gewoon gelijk, ik doe het ook dagelijks en het blijft ploeteren, zeker met een vrij zware velomobiel. De velomobiel is verder inderdaad een zeer complete en veelzijdige fiets, die zeer zeker nog veel beter inzetbaar zal zijn met de ondersteuning. Velostrada.dk is er ook zeer over te spreken, ook hij heeft knieproblemen en test op dit moment een ondersteuning uit. De motor slaat af op circa 25 km, dus op het vlakke zal je het op eigen kracht moeten doen boven die snelheid, plus dat je extra gewicht meezeult, de motor en de accu.
    Dus die training krijg je toch wel. Zelf wil ik er nog niet aan, maar zal zeker niet aarzelen als de keuze met ondersteuning of helemaal niet fietsen zou worden. Dan fietsen met hulp, waarom niet? Het is een ontlasting, dergelijke ondersteuning is geen brommer, het helpt inderdaad met optrekken en op de hellingen. En ik weet dat het veel scheelt, ik heb de e-Sparta van m'n lief wel eens getest op de helling naar huis, oplopend tot 13% op 50 van de 500 stijgende meters, en dat scheelt een slok op een borrel.
    Maar omdat ik al altijd redelijk veel met sport aan de gang ben geweest wil ik het voorlopig nog zelf doen, zonder duwtje in de rug.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Adri,

      Precies dat gevoel van 100 is er geweest zo net voor het Kerstverlof. Na het verlof weer 21 :)
      Net als het klimmen, in een superdag haal ik rond de 23 bergop. Record 26 maar meestal hang ik met 16 à 18 te ploeteren en mijn Strada is dan nog een 'lichte' De ondersteuning is besteld, zal voor ergens mei zijn dat we tijd hebben om ze te monteren. Dat extra gewicht zal de motor wel compenseren en eens dat ze boven de 25 op dreef is zal dat niet zoveel meer uitmaken, denk ik.
      Ik wil gewoon niet wachten tot ik niet meer kan fietsen.

      Groetjes, Rudi

      Verwijderen
  3. Je merkt telkens weer dat er misvattingen bestaan over ondersteuning. Het is niet zo dat je fiets dan maar meteen een brommer wordt. De wet verhindert het wel, maar in principe kun je met ondersteuning evenveel inspanning leveren als zonder (kijk maar naar wat VeloTejo schreef onlangs); je snelheid gaat dan omhoog.
    Ondersteuning is ook een veiligheidsverhogende factor: je bent minder geneigd om aan een kruispunt toch maar je snelheid zo hoog mogelijk te houden. Als je het niet wil, dan doe je het niet. Dat is evident. Maar om het daarom af te raden? Als je je fiets dagelijks gebruikt om te forenzen, dan raad ik het eerder aan ;-)
    Wat die Bafang betreft: je kunt, mits je over de software beschikt, de hele boel anders instellen. De ondersteuningsgraad in de diverse standen kan dus helemaal anders worden. De enige beperking: er zit geen krachtsensor in. De motor zal dus altijd evenveel vermogen leveren en houdt geen rekening met jouw inbreng.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Jan,

    Bedankt voor je reactie. De velomobiel werd aangekocht om te forenzen, wat tot nu toe goed gelukt is. De ondersteuning zal het alleen maar beter maken. Er rijden al zoveel elektrische fietsen waarom dan ook niet in een velomobiel?

    Groeten, Rudi

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey rudi,

    Heb je de ondersteuning ondertussen?

    Ik heb zelf pas een tweedehands mango (+50.000km) gekocht en heb er een Bafang ingebouwd. Werkt goed!

    Met dezelfde inspanning gaat mijn gemiddelde goed omhoog. Meestal rijd ik met de ondersteuning op 40%, behalve bij een steile klim (verschillende op mijn forens route van 50km), dan zet ik hem ff op max zodat ik tegen +/-25km/h omhoog kan.

    Mijn mango heeft een Sram dualdrive, maar ik vrees dat die versleten is want het kraakt af en toe serieus. Achteraf gezien had ik beter een strada zonder tussenas gekocht denk ik. Die tussenas vreet toch wel rendement denk ik, zo voelt het toch.

    Als iemand ervaringen heeft met zowel tussennaaf en directe derailleur zou ik ze graag horen?

    Grts,
    Patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi rudi,

    Groot gelijk met je ondersteuning, ieder moet die keuze voor zichzelf maken. Uiteindelijk is ondersteund fietsen nog steeds fietsen en zo kan je verder en/of sneller fietsen. Het blijft 300% beter als autorijden ;-)

    Zelf heb ik een tweedehands mango gekocht en er een Bafang ingbouwd, werkt goed! Meestal rijd ik met de ondersteuning op 2 tot 25km/h, waarna ik op spierkracht verder versnel tot +/- 33 km/h kruissnelheid op redelijk slecht wegdek langs het kanaal. Enkel bij een steile klim ga ik even naar de 100%.

    Heeft er iemand ervaring met het verschil bij een velomobiel met tussennaaf (bvb Sram dualdrive) en een volldig derailleur gebaseerd systeem?

    Ik heb het idee dat ik veel rendement verlies door deze as? Deels ook omdat ze nogal kraakt en dus waarschijnlijk versleten is..?

    grts,
    Patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Rudi, heb je de Bafang nog laten inbouwen? Ik heb een Bafang aangeschaft voor mijn Strada, ga hem binnenkort inbouwen. Ik ben benieuwd naar ervaringen.
    Velotejo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Theo, Bedankt voor je reactie en sorry voor het late antwoord.
      De Bafang doet het goed. Je houdt er rekening mee dat de trappers verder uit elkaar gaan staan ongeveer 5 cm, ergonomisch valt dit mee maar dat is wennen. Bij mij is de bracket niet vervangen en daardoor staat alles uit het center naar rechts toe, het gaat nog om te fietsen maar is niet ideaal. Aan te raden is echter om ook de bracket te vervangen door een speciale set die uit het center staat. Je kan die bestellen bij Velomobiel.nl, ik heb dit pas vorige week ontdekt. Je moet ook de voeler-kabel verlengen. Ik heb het niet zelf uitgevoerd en de voeler-kabel werd niet verlengd en de voeler zit op het voorste kettingwiel. Dit moet echter nog aangepast worden want dat is helemaal niet goed. Ik heb geen groot kettingwiel gekozen vooraan, ik denk dat het een 48T die er nu op zit, dat is omdat ik nog boven wil geraken als ik eens geen accu heb. Ik heb een paar weken ook zonder accu gereden en je merkt verschil maar het is te doen. Ik rijd nu een week of drie met accu en heb nog niet moeten opladen. De ondersteuning gebruik ik op zeer laag omdat de accu moet ingereden worden. Enkel bergop ga ik meer ondersteuning gebruiken. Groeten, Rudi

      Verwijderen

Dankjewel om mijn blog te lezen en een reactie achter te laten. Ik waardeer dit ten zeerste. Vriendelijke groet, Rudi